Siirry sisältöön

Huippuarvosana Inkoon kotihoidolle

Marina och Nils Lindström_resized

Tärkeä sosiaalinen tehtävä. Kotihoidon asiakkaat kokevat henkilökunnan kuuntelevan heitä ja kohtelevan heitä ystävällisesti. Kotihoitaja Marina Svanbäck-Backman kotikäynnillä. Kuva: Benjamin Lundin

Kotihoidon henkilökunta on
ammattitaitoista ja kohtelee asiakkaita hyvin ja kuuntelee heitä. Siinä kunnan
äskettäin toteuttaman kyselun tuloksia. 

Lähes kaikki
kyselyyn vastanneet, 97 prosenttia, pitää kotihoidon palvelua niin hyvänä, että
katsoo voivansa suositella sitä.   

– Tulos on
aivan fantastisen hyvä, sanoo iäkkäiden palvelupäällikkö Johanna Syrén.

– Tiesimme jo
ennestään, että meillä on superhyvä henkilöstö, joka joustaa ja tekee kaiken
asiakkaiden hyväksi. Nyt saimme siihen vahvistuksen, mustaa valkoisella.  

Säännöllisen kotihoidon piirissä oleville
asiakkaille lähetettiin kysely lokakuussa. Tavoitteena oli selvittää
asiakkaiden ja mahdollisten omaisten mielipiteitä, kokemuksia ja toiveita
kotihoidon suhteen otettavaksi huomioon palvelun kehittämisessä.

Ammattitaitoinen
henkilökunta, joka kuuntelee

Kysely jaettiin 69 henkilölle, joista 36 vastasi
kyselyyn.

Kaikki vastaajat haluavat mieluiten asua kotona. 41
prosenttia ilmoittaa tuntevansa itsensä yksinäiseksi. Kotihoidolla on tässä
tärkeä tehtävä.

Kohtelua koskeviin kysymyksiin 66 prosenttia vastasi sen
olevan aina hyvää ja 31 prosenttia sen olevan usein hyvää. 93 prosenttia pitää
henkilöstöä ammattitaitoisena ja 97 prosenttia kokee henkilöstön kuuntelevan
heitä.

Selvä enemmistö, 88 prosenttia, ei ole kiinnostunut
korvaamaan kotihoitokäyntejä teknisillä ratkaisuilla, kuten kuva- ja
puhekontaktilla kotihoidon kanssa.

Useimmissa tapauksissa kyselyyn vastasi asiakas itse,
alle kolmasosassa omainen.