Siirry sisältöön

Sadunkertoja antoi inkoolaisopettajille välineitä lisätä oppilaiden lukuintoa

Konsten att läsa 1

Pienet muutokset huoneessa nostavat satuhetken tunnelmaa.

Tiesitkö, että on luettava 45 kilometriä tekstiä
ennen kuin voi kutsua itseään taitavaksi lukijaksi? Tai että koulunsa
aloittavan lapsen olisi tullut saada tutustua 3 000 kirjaan tai
kertomukseen?   

– Ei auta
osoittaa lasta sormella ja sanoa, että ”lukeminen kannattaa”. On itse
toimittava inspiraation lähteenä.   

Näin sanoo Hangon
kirjaston moninkertaisesti palkittu lastenkirjastonhoitaja Agneta Möller-Salmela, joka vieraili Inkoossa 24. lokakuuta. Hänen
vierailunsa oli osa seudun Lukas-kirjastojen (Inkoo, Hanko, Raasepori ja
Siuntio) yhdessä käynnistämää ”
Lukijoiden tekemisen taito” -hanketta.   

Konsten att läsa 2

Agneta Möller-Salmela jakaa mielellään niksejään.

Päivän
kestäneelle kurssille osallistui kymmenisen inkoolaisopettajaa, jotka saivat
luovuusruiskeen ja käytännön välineitä oppilaidensa lukuhalujen lisäämiseksi. Ohjelmassa
oli mm. ympäristön rakentamista, runoverstas ja suullisia kertomisharjoituksia,
joissa opettajat saivat kertoa nimistään ja käsistään.  Viimeksi mainittu harjoitus opetti yhtä paljon
kuuntelemaan.   

Demokratian perusta

Möller-Salmela on
vastaanottanut koululuokkia elämyshuoneessaan 15 vuoden ajan. Hän korostaa
lukemisen olevan tärkeämpää kuin koskaan tänä digiaikana.   

– Tavoitteena on,
että lapsista tulee kansalaisia, jotka viihtyvät yhteiskunnassa, ja jotka kykenevät
omaksumaan tietoa, valitsemaan presidenttinsä tai lukemaan lääkkeensä
pakkausselosteen.

Sekä luennoitsija
että osanottajat olivat tyytyväisiä, vaikka lumipyry katkaisi sähköt tuon
tuosta ja vaikka Möller-Salmelan päivä oli alkanut huonosti hampaan
rikkoutuessa.   

– On hyvä saada tasaisin
väliajoin muistutus lukemisen tärkeydestä. Sitä ei voi ohittaa. Digitalisaatio
ei ole kaikki, ilman lukemista ei tule mitään. Hieman kärjistetysti voi sanoa,
että demokratiaa ei voi olla ilman lukemista, sanoo erityisopettaja Nora Sund.

Helena Fagerholm Degerby skolasta on samaa mieltä. Hän sai 2013 ajatuksen
yhdistää isänpäivä lukuviikkoon ja kutsua isät kouluun lukemaan yhdessä lasten
kanssa. Se on muodostunut arvostetuksi perinteeksi.  

– On hyvä tulla
muistutetuksi. Informaatioyhteiskunnassa taito syventyä lukemiseen ja taito
lukea rivien välistä on tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin.   

Lue myös: Luovat inkoolaisoppilaat voittivat kirjakilpailun ensimmäisen palkinnon

TEKSTI & KUVA: Benjamin Lundin

Lisätietoja:
Lastenkirjastonhoitaja (Hanko) Agneta Möller-Salmela (agneta.moller-salmela@hanko.fi)
Lastenkirjastonhoitaja (Inkoo) Sonja Petrell-Auvinen (sonja.petrell-auvinen@inga.fi, +358 50 345 9544)

Käytännön harjoitukset saivat osanottajat miettimään itsestäänselvyyksiä, kuten nimeään ja käsiään uudella tavalla.