Siirry sisältöön

Inkoo panostaa oppilaiden hyvinvointiin

053

Inkoo on
edistyksellinen oppilashuollon suhteen. Kuluvasta syksystä lähtien oppilaat
eivät opettele vain verbejä ja sanontoja, vaan saavat myös välineitä psyykkisen
pahoinvoinnin ehkäisyyn. Opetus on lisäksi muuttunut hikisemmäksi.

– Inkoon kouluissa tapahtuu paljon kaikenlaista juuri nyt,
ja tarkoituksena on, että kunnan oppilaat voivat hyvin.

Näin sanoo koulukuraattori Ulla Ekblad. Kaikki Inkoon viidesluokkalaiset osallistuivat
keväällä koulua, harrastuksia ja perhesuhteita käsitelleeseen kyselyyn. Tänä
syksynä he ovat kuudesluokkalaisia, ja kunta on reagoinut nopeasti ilmi
tulleisiin huolenaiheisiin.

Ekblad kuvailee asiaa sitaatilla:

– Kasvatamme mieluummin ehjiä lapsia kuin korjaamme
risaisia aikuisia.  

Parempi itsetunto
ja omakuva

Yhtenä toimenpiteistä oppilashuoltoryhmä, koulukuraattori,
koulupsykologi ja kouluterveydenhoitaja, on tullut kouluissa entistäkin
näkyvämmäksi.  

097

– Kasvatamme mieluummin kokonaisia lapsia kuin korjaamme risaisia aikuisia, sanoo koulukuraattori Ulla Ekblad.

– On tärkeää, että koulussa on turvallinen aikuinen,
johon oppilaat voivat ottaa yhteyttä. On parempi tulla puhumaan meille, kun
huoli on vielä vain ajatustasolla, sanoo Ekblad.

Inkoo on tuonut maahan australialaisen Friends-ohjelman, jonka tarkoitus on
vahvistaa oppilaiden itsetuntoa ja omakuvaa. Ohjelma tarjoaa tietoa ja
välineitä erilaisten tilanteiden käsittelemiseen ja ahdistuksen ehkäisemiseen.

Ei tarpeetonta
istumista Inkoon liikkuvissa kouluissa

Inkoon koulut ovat ennestään mukana kiusaamisen
vastaisessa Kiva-koulu -ohjelmassa.
Toinen uusi hanke tänä vuonna on Liikkuva
koulu
.

Liikkuva koulu -hanke on
sisällytetty opetukseen Friendsin
tavoin, ja hanke jatkuu myös tämän lukuvuoden jälkeen. Nämä kaksi hanketta
istuvat erinomaisesti syyslukukauden alussa voimaan tulleeseen uuteen
opetussuunnitelmaan. Oppilaiden hyvinvointi – niin psyykkinen kuin fyysinen –
on uudessa opetussuunnitelmassa tärkeässä roolissa.   

Merituulen koulussa hanke on käynnistynyt vauhdilla.
Kertotauluja harjoitellaan haarahypyillä, ja englannin käännöstehtävä muuttuu
keinoksi purkaa ylimääräistä energiaa. 

– Jos lapsi istuu aloillaan koko koulupäivän, ei auta jos
urheilee tunnin illalla. Vahinko on jo tapahtunut, sanoo esiopettaja Mervi Saloniemi.

– Lapsen tulisi liikkua vähintään kaksi tuntia joka
päivä. Pyrimme siihen, että lapset liikkuvat tunnin koulupäivän aikana.
Toteutamme sen suunnittelemalla oppi- ja välitunteja uudelleen. Peruskouluvuosina
kertyy yhteensä 2 000 välituntituntia, ja on valtava ero siinä, istutko
tuon ajan aloillasi vai liikut. Tutkimukset osoittavat lisäksi, että lapset
oppivat paremmin saadessaan liikkua samanaikaisesti.

062

Mervi Saloniemi.

Suuri koulupiha
kannustaa aktiivisuuteen

Merituulen koulun suuri sisäpiha tulee hyvään tarpeeseen.

Kiipeilytelineissä vallitsee kuumeinen aktiivisuus.
Jotkut pojat yrittävät lyödä toistensa ajan kuudesluokkalaisten metsään
rakentamalla esteradalla. Kuudesluokkalaiset Sebastian Wide ja Hannu Korhonen luovuttavat
varastosta käyttöön kaikenlaista palloista puujalkoihin.

060

Sebastian Wide ja Hannu Korhonen.

– Kuudesluokkalaiset päivystävät täällä vuorotellen,
sanoo Korhonen.

Pojat sanovat, että opetuksessa on tapahtunut selvä
muutos viimevuotiseen verrattuna.    

– Olemme paljon enemmän ulkona, sanoo Wide.

Jaksatko kävellä
viisi kilometriä?

Tästä vuodesta lähtien kaikki Inkoon viidesluokkalaiset saavat
tehdä myös nk. Move!-testin, jolla mitataan erilaista kestävyyttä ja
lihasvoimaa. Voimistelunopettaja tai kouluterveydenhoitaja Jonna
Karlsson-Bergman voivat antaa tuloksista henkilökohtaista palautetta.  

– Haluamme kannustaa jokaista oppilasta löytämään juuri
hänelle sopivan tavan liikkua enemmän, sanoo Karlsson-Bergman.

– Nykyisin on lapsia, jotka eivät jaksa kävellä viittä
kilometriä kouluun, kantaa raskasta reppua tai liikkua liukkaalla pinnalla.
Fyysisellä toimintakyvyllä on selvä vaikutus psyykkiseen hyvinvointiin ja
terveyteen.   

Oppilaiden kehitystä seurataan toistamalle Move!-testit
kahdeksannella luokalla.   

Kauaskantoista
hyvinvointia

Inkoon kunta haluaa oppilaiden voivan hyvin myös koulun
jälkeen.  

Kunnan luottamushenkilöiden toimeksiannosta sivistys- ja
perusturvasektorin luottamushenkilöt ovat laatineet lasten ja nuorten
hyvinvointisuunnitelman, jossa korostetaan olevan tärkeää työskennellä
hyvinvoinnin hyväksi aina aikuisikään saakka.  

– Kunnan etsivällä nuorisotyöllä on tässä tärkeä rooli.
He auttavat kaikkia 13-29-vuotiaita, jotka ovat vailla opiskelupaikkaa tai
työtä, sanoo koulukuraattori Ulla Ekblad.

Teksti & kuvat: Benjamin Lundin

Lisätietoja:
Merja Olkinuora, sivistystoimenjohtaja
+358 9 2951 5302
merja.olkinuora(at)www.inkoo.fi

Ulla Ekblad, koulukuraattori
+358 50 373 2160
ulla.ekblad(at)www.inkoo.fi

Jonna Karlsson-Bergman, kouluterveydenhoitaja
+358 50 5950 462
jonna.karlsson-bergman(at)www.inkoo.fi