Inkoo Shippingin satama on esikuva ulkomailla

Inkoo shipping
Hyvä sijainti. Inkoon maantieteellinen sijainti on paras mahdollinen, sanoo Inkoo Shippingin toimitusjohtaja René Fagerström.

Satama on Inkoon portti suureen maailmaan. Inkoo Shippingin sataman kautta kulkee kaikenlaista puupelleteistä turkkilaisiin kemikaaleihin. Yritys on laajentunut tasaisesti viime vuosina ja toimitusjohtaja René Fagerström  ennustaa suuntauksen jatkuvan – suurelta osin sataman erinomaisen sijainnin johdosta.

Kuka olet?

– René Fagerström on nimeni. Olen toiminut yksitoista vuotta Inkoo Shippingin toimitusjohtajana. Kun aikoinani aloitin, sataman omisti Nordkalk, jossa työskentelin myyntipäällikkönä. Kun sataman silloin toimitusjohtaja oli jäämässä eläkkeelle, minua pyydettiin hakemaan paikkaa. Olen aina ollut vähän yllytyshullu, joten tein työtä käskettyä. Ja hyvä olikin, muuten olisin ehkä saanut katua lopun ikääni.

Mikä on taustasi?

– Oikeastaan olen työskennellyt samalle työnantajalle koko työurani, vaikkakin omistajat ja työtehtävät ovat vuosien kuluessa vaihtuneet. Aloitin kesätöissä voiteluoppipoikana Lohjan Kalkkitehdas Oy:ssä, jonka osti myöhemmin Nordkalk. Sähköteknisen tutkinnon jälkeen sain taas töitä yrityksessä ja jatkoin eri tehtävissä. Myöhemmin opiskelin työn ohessa taloustiedettä, mikä oli urakehityksen kannalta olennaista. Olen toisin sanoen kulkenut pitkän tien. Etuna on se, että tiedän tekniikasta enemmän Hankenilta valmistunut. Liikeneuvotteluissa olen usein havainnut asiakkaiden arvostavan sitä.

inkoo shipping 4

Inkoo Shipping on erikoistunut kuivabulkkitavaraan, kuten puu, hiili ja puupelletit, kertoo sanoo Inkoo Shippingin toimitusjohtaja René Fagerström.
   

Miten Inkoo Shipping perustettiin?

– Kaikki alkoi siitä, että Kalkkipetteri – legendaarinen teollisuusyrittäjä Petter Forsström, joka myös pyöritti Virkkalan kalkkitehdasta kuusi vuosikymmentä – uneksi jo 1930-luvulla Inkoon hiilisatamasta. Hiili tuotiin siihen aikaan junalla Hangosta ja hänestä lähemmäs tarvittiin satama. Hän kiersi Inkoon saaristossa yhdessä luotsin kanssa, kunnes löysi paikan, jolla nyt toimimme. Hän alkoi ostaa maata alueelta ja vuonna 1942 perustettiin Ingå Storhamn Ab. Olimme keskellä toista maailmansotaa, eikä silloin alettu rakentaa mitään. Kesti vuoteen 1962 ennen kuin satama vihittiin käyttöön. Monien omistaja- ja nimenvaihdosten jälkeen Inkoo Shippingin omistaa nykyään pieni investointiyhtiö, Arbistock.

Inkoo shipping 3

Osakeyhtiö Ingå Storhamn perustettiin jo vuonna 1942. Satama valmistui kaksikymmentä vuotta myöhemmin, 1962.

Miten on sujunut?

– Laajennamme koko ajan, ja nykyisin meillä on 40 työntekijää. Meille on eduksi, että väylän syvyys on 13 metriä. Sen ansiosta voimme ottaa vastaan suuria 65 000 tonnin Panamax-aluksia – suurimpia aluksia, jotka voivat käyttää Panaman kanavaa. Satamaan ei ole säännöllistä linjaliikennettä, vain hakuliikennettä. Voi siis kulua viikko ilman yhtään laivaa. Paikalla on kuitenkin henkilökuntaa, joka on työllistettävä koko ajan. Siksi olemme panostaneet varastotilan lisäämiseen ja terminaalityön kehittämiseen.

Mikä on parasta Inkoossa?

– Maantieteellinen sijainti on paras mahdollinen. Pääkaupunkiseutu ja Suomenlahti ovat lähellä. Suurin osa asiakkaistamme sijaitsee 100 km säteellä.  

Kuinka yhteistyö kunnan kanssa on sujunut?

– Oikein hyvin. Suomessa satamat ovat yleensä täysin kuntien ja kaupunkien omistuksessa, joten asemamme on poikkeava. Mutta meillä on hyvä suhde Inkoon virkamiehiin, emmekä ole koskaan kohdanneet ongelmia esimerkiksi erilaisen lupahakemusten kanssa.

Miten toimii yhteistyö muiden inkoolaisyritysten kanssa?

– Olemme laivanneet Termonovan solumuovituotteita ja teemme läheistä yhteistyötä rajanaapurimme, kalliota louhivan Ruduksen kanssa. Heidän työnsä tuo meille pitkällä aikavälillä monia työtilaisuuksia.

Minkälaiselle toiminnalle on tilaa Inkoossa?

– Nordkalk suunnitteli 90-luvun puolivälissä kalkkiuunin rakentamista Inkooseen, jotta päästäisiin kuljetuksista Lohjalle. Uuni rakennettiin lopulta kuitenkin oman tehtaan yhteyteen. Mutta silloinen toimitusjohtaja sanoi, että jos joskus vielä rakennetaan kalkkiuuni, se on tehtävä Inkooseen. Kalkkiuunin rakentamiselle on hyvin realistiset mahdollisuudet.

Inkoo shipping2

Tärkeä yritys Inkoolle. Inkoo Shipping on yksi yrityksistä, jotka tuottavat kunnalle eniten verotuloja.
 Miltä yrityksesi näyttää viiden vuoden kuluttua?

– Jään itse piakkoin eläkkeelle ja seuraajani, Thomas Bergman, on jo aloittanut varatoimitusjohtajana. Mutta tavoitteena on jatkaa laajentamista. Meillä on tilaa, ja Ruduksen louhiessa kalliota, saamme lisää tilaa koko ajan. 


Mikä on paras muistosi toimitusjohtaja-ajaltasi?

– Parasta on saada myönteistä palautetta työstään – ja sitä yleensä todella saamme. Yksi asiakkaistamme, turkkilaisomisteinen Etiproducts, on hyvin vaikuttunut siitä, miten käsittelemme ja varastoimme heidän tuotteitaan, mm. jauhemuodossa oleva boori-kemikaali. Turkkilainen delegaatio käy yleensä kaksi kertaa vuodessa visiitillä. Käytämme itse asiassa melko perinteisiä menetelmiä, mutta he pitävät toteutuksesta ja ovat soveltaneet sitä useissa filiaaleissaan eri puolilla Eurooppaa.   

TEKSTI: Benjamin Lundin



Viimeksi muokattu: 13.4.2017